Tips makan angin dengan bajet yang kecil | miss fluffy


Sunday 6 March 2016

Tips makan angin dengan bajet yang kecil


Aku memang jenis manusia yang suka makan angin, jalan-jalan. Tak kisahlah ke mana aku dengan sukarelanya akan ikut. Dan Tuhan dah letakkan jodoh aku juga dengan manusia yang sepesen dengan aku. Dan memang aku ada impian untuk travel ke serata tempat. Cumanya ada beberapa halangan yang membuatkan impian terbantut buat masa sekarang. HAHA

Ok sekarang ni memang aku rancak berjalan². Tapi mostly tempat yang aku pergi dekat² je. So ada la beberapa soalan yang diajukan. Aku ok je, selagi boleh menjawab persoalan mereka tu. Ada yang tanya dekat mana? Jauh ke? Best ke tak? Dan ada juga yang cakap, hang orang kaya, takpelah nak jalan mana-mana pun. Maka tercetuslah idea untuk entry aku ni juga sebagai jawapan untuk menjawab statement begitu dari mereka.


Aku nak kongsikan tips ja cara berjimat tapi hang boleh makan angin atau berjimba dengan bahagia bersama yang tersayang. Tak perlu nak tunggu kaya baru nak rasa seronoknya berjalan-jalan. Kena ubah mindset sikit, kena rajin cari info sikit, jadi kreatif sikit. Serba sikit je. Dah tu tengok bajet dan buat perancangan je. Tapi kalau bajet yang kecil pun kau kedekut nak keluarkan, aku cadangkan kau matikanlah hasrat tu. Serious talk ni.

Inilah serba sedikit tips yang aku guna pakai bila aku dan suami merancang nak berjalan-jalan. Bukan main redah je sebab kaya or banyak duit.

1. Bajet.
Ini wajib ada. Banyak ke sikit ke tetap kena ada. Kalau takda pun boleh je tapi hang makan angin dekat playground depan rumah hang jelah. 

2.  Tempat.
Dah tentukan bajet hampa? Nah inilah masanya untuk tentukan kemana hala tuju hampa. Kalau ada bajet banyak/lebih bolehlah plan ke tempat jauh sikit. Atau ke tempat best yang memerlukan penggunaan wang yang banyak. Tapi kalau bajet sikit hang boleh plan ke tempat yang dekat tapi dapat meminimakan penggunaan wang.
Contoh 1:
Bajet 2K bolehlah hampa pergi jauh. Krabi, Singapore atau pulau-pulau yang ada di Malaysia pun cukup banyak untuk dilawati. Pilih je nak travel cara backpakers sejati mahupun travel ala datin². Tapi make sure don't over your budget okey!
Contoh 2:
Duit lebih ada RM300 je. Duk rumah jelah!! Ha silap tu. Malaysia ni banyak tempat syok la. Boleh berkelah di pantai. Pilih je Teluk Batik, Teluk Senangin, Batu Feringgi, Teluk Bahang. Aku baru je pergi Teluk Bahang last week. Nanti up entry ok! Takpun jalan² kat Padang Besar, cuci mata di Cameron Highland, meneroka Penang Street Art. Eh macam² lah boleh buat asalkan dekat dengan tempat korang. Dapat la berjimat sikit sebab tempat² macam ni tak memerlukan entry fee yang tinggi dan boleh pergi balik hari. Jimat tak payah pikir hotel bagai. Pikir petrol dangan makan je. Psstt petrol murah sekarang, gunakan peluang ni oii. HAHA

3. Seorang atau Berkumpulan?
Ada yang suka travel seorang diri. Ada yang berkumpulan. Tapi dalam term "penjimatan wang" atau "meminimakan penggunaan wang" adalah disarankan hampa pergi secara berkumpulan. Boleh ting tong duit minyak, penginapan, makan. Sharing is caring kan? Hiksss.

4. Makanan dan minuman.
Ini dari pengalaman aku sendiri. Setakat nak berkelah atau masuk taman tema ke baik hampa bawak makanan sendiri. Tak payah la beli. Kalau pergi ramai² lagi best. Boleh bawak makanan seorang sejenis. Meriah berlebih la makanan hampa siap boleh share lagi dengan makcik sebelah tikar. Jimat!

Ni jelah tips yang selalu aku guna kalau bajet tak ramai tapi hati teringin nak jalan-jalan. Kalau ada tips lain lagi mohon share di ruangan komen ye kawan-kawan. Korang pun boleh try kalau nak. Ni bukanlah tips terbaik macam para backpackers mahupun travelers tegar bagi tapi boleh la nak guna pakai. Jadi selamat mencuba dan selamat bergembira. Janganlah asyik sibuk stalk FB orang then cakap kau orang kaya banyak duit boleh la nak kemana-mana. Itu satu doa aku aminkan je mudahan Allah kayakan aku. HAHA Nak kena tunggu kaya baru nak explore bumi Allah ke? Kalau tak kaya-kaya maka mereputlah hang di rumah. OK bye! #jangansentap Hihihi

8 comments:

  1. tulah igt nak pi jalan2 jugak ni
    dah elok bajet..tiba2 ada mslh plak
    tu yg bajet asik x cukup je ni
    xpelah kita selesai dulu major dulu
    baru otak x serabut bila nak berjalan betui dop hehe

    ReplyDelete
  2. dpt partner kaki berjalan juga.. backpackers boleh p mana2 asalkan semua bajet. hehe
    best lah dpt travel berdua je.

    nice tips mimie.. sblm ada anak lah kena travel puas2 nanti dh ada baby susah nk gerakkan

    ReplyDelete
  3. nice share.. nnti saya nk pi road trip dengan kawan.. jimat sikit..

    ReplyDelete
  4. terabeik tips nya.. thank yous sudi share

    ReplyDelete
  5. sokong points akak.. apa2 pun, tgk bajet.. and then baru cari rakan sekepala.. hehe

    ReplyDelete

Komen dari anda sangat berharga. Terima kasih atas kesudian anda memberikan respon dan pandangan❤️