Cara Memohon Pengurangan Pinjaman MARA | miss fluffy


Monday 24 February 2014

Cara Memohon Pengurangan Pinjaman MARA


Setelah 3 tahun bertungkus lumus dalam mendapatkan segulung ijazah sekarang tibalah masanya untuk membayar semula segala pinjaman yang diberikan. Bayar! Pandai pinjam pandailah bayar demi masa depan kita jugak. Jangan sampai kena blacklist. Susah nanti. So, macam aku dapat pinjaman dari MARA. Bolehlah minta pengurangan daripada MARA. Hehe. Tak silap aku urusan untuk minta pengurangan bayaran balik pinjaman ni boleh dilakukan dalam tempoh 6 bulan selepas graduation. *Correct me if I'm wrong.

Disini aku bagi la step untuk siapa yang masih blur bagi apply pengurangan bayar balik pinjaman. Aku pun blur juga mula² tapi Google sikit dapat la info. So, check it out yooow! :D

Step 1:
Kalau korang nak tau berapa pinjaman yang korang dah guna boleh check di e-Baki. (LINK)
Caranya mudah, korang cuma perlu sign up dan boleh terus masuk ke account korang dan buat semakan pinjaman MARA korang. Step 1 ni cuma nak tau je berapa yang korang dah pinjam sepanjang pengajian korang. 

Dah tau kan berapa riban yang korang pinjam? Hehe so we proceed to the next step hokeyyy!! :)

Step 2:
Now, korang kena buka e-Conversion pulak untuk apply pengurangan bayar balik pinjaman. (LINK) Untuk pengetahuan korang cara yang aku tunjuk ini adalah permohonan atas talian. So lebih mudah dan cepat. Ye dak? Hehe. Dah buka e-Conversion? 
Ok kat sini korang perlu isi dua benda untuk membolehkan korang access account korang.
1. Isi No. K/P korang. 
2. Isi No. Akaun Mara korang.
Mana nak cari akaun MARA korang? Boleh tengok dekat e-Baki tadi atau boleh refer balik penyata pinjaman yang MARA selalu hantar ke rumah tu. Mohon cari sampai dapat.

Dari page e-Conversion, mereka dah letakkan panduan dan syarat² untuk minta pengurangan bayar balik pinjaman MARA ni. Korang cuma perlu klik link yang ada kemudian baca panduan mengisi borang permohonan tu betul². Jangan malas baca! Hehe. Bila dah faham betul² then proceed je dengan mengisi maklumat yang MARA nak dalam borang online tadi tu. 

Dan untuk pengetahuan korang, lepas lengkap je korang isi semua information dalam e-Conversion, korang kena print borang maklumat tu. Lepas tu korang kena pos dokumen kepada MARA dalam masa 30 hari dari tarikh korang hantar permohonan online. Dokumen tu adalah seperti dibawah. Penting ni!:

(i) Borang permohonan e-Conversion (Yang korang isi online tu)
(ii) Salinan Sijil Diploma/Ijazah/Sarjana/PhD/Profesional dan lain-lain (yang 
berkaitan) 
(iii) Salinan Transkrip rasmi 

Dan haruslah disahkan oleh benar (kena cop) oleh Pegawai Kerajaan atau Badan Berkanun Kumpulan A dan B/ Penghulu/ Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan & Keselamatan Kampung (JKKK)/Sidang/Jaksa Pendamai (JP)/Wakil Rakyat/Pegawai-Pegawai dalam Perkhidmatan Perundangan dan Kehakiman seperti Majistret/Peguam. Setiap pengesahan hendaklah dicop Nama, Jawatan dan Jabatan oleh pihak yang mengesahkan. Macam aku, just mintak cop dari Guru Besar sekolah.

Dah siap. Korang cuma perlu tunggu 30 hari untuk buat semakan permohonan korang.

p/s: So sekarang tunggu dengan sabar. Hehe:face8:


Disebabkan ramai yang complaint call Mara selalu tak berjawab, aku terperasan no.tel ni dengan ext yang banyak sekali. So hopefully korang boleh cuba nasib dail each number yang ada ni.

Mohon klik gambar untuk pembesaran.

138 comments:

  1. akk dah habis bayar... alhamdulillah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam. akak kena bayar berapa ya.? Lepas buat e-conversion berapa yang akak kena bayar ?

      Delete
    2. Wslm..sy kena bayar balik dlm RM10K lps pengurangan..asalnya pinjam RM70K-_-

      Delete
    3. itu bergantung pointer kan?

      Delete
  2. wow banyak gak step tapi ok la at least MARA ada gak pengurangan .. kalo PTPTN. hancus .. bunga berganda

    ReplyDelete
  3. sally tak pinjam MARA..pinjam PTPTN -_-

    ReplyDelete
  4. Wah, tak tau pulak macam nie~
    Anyway, gud info for me!
    http://chocolateholic4eva.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. belum lagi masuk alam u nih mf. harap harap lah dapat bayar balik duit yg dipinjam tuae hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha hai shasha :* In Shaa Allah bah kita dapat tu pengurangan balik mara. tapi kalau terus biasiswa pun lagi ok kan. tapi kan bah dengan ekonomi gawat macam ni entah lah

      Delete
  6. bagus mara boleh mohon pengurangan.. ptptn kena bayar kos pentadbirannya lagi..

    ReplyDelete
  7. Salam. Hantar ke alamat HQ Mara ke?. Mohon Pencerahan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm, alamat HQ Mara tertera dalam Syarat Pengurangan Pinjaman Pelajaran (link PDF dalam e-Conversion).

      Unit Conversion
      Bahagian Kawalan Kredit
      Tingkat 3, Ibu Pejabat MARA,
      21, Jalan Raja Laut,
      Kuala Lumpur.

      Delete
    2. Yup, betul. Dokumen yang sy nyatakan kat dlm entry tu yang wajib hantar ke MARA. Hope membantu:)

      Delete
    3. Assalamualaikum, dokumen yang perlu disahkan tu termasuk sekali borang econversion yg diisi tu ke?? mintak kepastian

      Delete
    4. Assalamualaikum, mintak kepastian..borang econversion yg diisi tu perlu disahkan ke atau pun tidak?? tq

      Delete
    5. Wslm...ya perlu disahkan jugak...

      Delete
    6. AssaLamuaLaiKuM.. Boleh pos ke kak borang2 tu ke pejabat mara..saya dah busy kerja

      Delete
    7. Wslm..memang pos pun..saya ada mention dalam entry☺

      Delete
  8. Salam. Hantar ke alamat HQ Mara ke?. Mohon Pencerahan :)

    ReplyDelete
  9. salam, nak tanya, permohonan online yang kena cetak tu pun kena minta cop ea ..

    ReplyDelete
  10. salam, nak tanya, borang e-conversion yg kita cetak tu pun kena cop juga ea..??

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup, borang online yang dicetak tu pun kena cop jugak...

      Delete
  11. Saya dah apply 2 kali dah...Last year apply terus kat HQ masa lapor diri kat HQ..
    Hujung tahun lepas tgk baki....Mak aiii....setengah juta kott (padahal result ok apee..)
    Bulan Mac aritu apply lagi...

    Ramai kawan2 lain ada masalah dgn cara MARA uruskn pengurangan ni... lebih2 lg budak2 yg study oversea pinjaman bolehubah dekat setengah juta...

    Ada tak cara paling mudah nk contact mara ni? Saya dh habis try call dah semua nombor, semua tak diangkat..bila dh diangkat, disambung2 ke bbrp talian...last2 terputus...:(

    ReplyDelete
    Replies
    1. sejujurnya saya belum pernah call HQ Mara tapi kawan saya pun bermasalah jugak bila call ke HQ Mara. Call tak berjawab. Mungkin kena terus direct ke HQ Mara utk settle masalah. Atupun boleh contact PIC dr kampus kita yg handle pinjaman MARA minta tlg mereka solve problem ni.

      Delete
    2. sila call je en hamzah bahagian kawalan kredit mara.

      Delete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. salam.. sy baru hbis final exam utk last sem sy bulan 4 artu, n dh dpt rsult pun.. transkrip sy ada, tapi sijil dip tu dpt masa bila ye slalunya?.. tQ.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm..Setahu sy lah sjil diploma/ijazah dpt masa hari konvokesyen kita...sbb sy pun dpt sijil2 ni masa habis konvo..

      Delete
    2. ohh ye ke.. tQ.. mm, apply pgurangan ni, lepas brapa bulan dari tarikh kita last exam? dlu2, mime mohon, lepas brapa bulan?

      Delete
    3. ok info ni admin staff yg gtau....apply pengurangan dlm tempoh 6 bulan selepas konvo...selalunya lepas final exam boleh rilex2 lg...hehe kalau nk kesahihan & kepastian lg awak boleh tny PIC yg handle pinjaman mara kt kampus awak..:)
      sy pun mohon lepas konvo dlm tempoh 6 bulan tu..

      Delete
    4. ohh baru tau... :) thank you sgt2 info... may be blessed :)

      Delete
  14. nk tnye la sikit...
    lpas hantar permohonan on9 tu..
    bile kite nk print document tu mmg mgmbil masa yg lama kerr??

    ReplyDelete
  15. salam..
    nk tnye sikit la nii
    bile da hantar permohonan on9 tuuu.
    bile kita nak print borang tu memang mgmbil msa yg lame ke cmnerr??
    yg miss mime mf bt dulu mmg cmtu jgk ke??or skjap jerr??
    mohon pencerahann...trima kasihh

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok maksud awak lepas kita send borang then nk print out mcm problem tak keluar ye? yup sy pun kena mcm awak..klik print tapi tak keluar pape...last2 sy just clik print preview kt browser tu then print je dari situ...sy tak guna print yg dlm e-conversion tu...faham tak? hehe
      betul ke jawapan sy dgn pertanyaan awak tu? :P

      Delete
    2. assalamualaikum, nk tnya klau borang yg nk print to tekan memang jdi 404 page error ke..? klau buat yg print review tu sama ke dngan borang yang nk print dngan yg clik print tu.?faham x..?ayat pening skit XD

      Delete
    3. rasa sama kes mcm saya..saya terus je Ctrl+P..boleh je submit yang tu... Faham tak explanation saya? Hihi;p

      Delete
  16. salam.......btol2..dan tepat...trima kasih ms mime mf...you r really helping me....thanks again..

    ReplyDelete
  17. mimie da dapat jawapan pengurangan mara tu belom ? sebab saya pun submit bulan feb/2014 jgak tp still xde jawapan . call mara bnyk lg xprnah berjawab .

    ReplyDelete
    Replies
    1. belum dpt lg smp skrg...ntah berapa lama nk proses sy pun xtau..kwn ada call mara..mmg tak pernah berangkat..kalau angkat pun pass call merata...pastu putus...hmm...:(
      check status permohonan online pun still lg dlm proses...

      Delete
  18. Kalau apply pengurangan mara lbh dr setahun agak dorg accept x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Emmm itu saya tak pasti la awak...apa pun awak boleh call HQ or pegi sendiri ke HQ Mara/cawangan Mara utk kepastian. Sy nak jawab pun saya taktau:)

      Delete
  19. Klu apply pengurangan lbh dr setahun tamat blajar..agak dorg accept x?

    ReplyDelete
  20. salam nak tanye,
    kiranya kena hantar 3 benda je kan.
    1. borang online
    2. salinan diploma
    3. salinan transkrip.
    Lepastu kena isi ape2 borang lain tak??

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup betol tu..dan make sure dicop ok..hehe lepas tu xda pape borang dah kena isi...cuma kena tunggu jawapan dari mara je..boleh gak semak dalam online...

      Delete
  21. akak dh dpt pngurangan dh? call dorang to settle tp like others said,smbung2,putus.cemana nk settle..

    ReplyDelete
    Replies
    1. belum dpt lagi..process pengurangan agak ambil masa..6 bulan..sepatutnya bln depan sy bru genap 6 bulan process..so skrg tggu la cmna..pasal call mara no komen lah..mmg payah nak ckp dgn dorang..jgn give up call setiap hari smp dapat..haha

      Delete
  22. Thanks atas pencerahan akk...now da start kena bayar lah..hehe..

    ReplyDelete
  23. Thanks atas pencerahan akk...now da start kena bayar lah..hehe..

    ReplyDelete
  24. Biasenye how many % or deduction from total loan student deserved? And kriteria mcm mane dorg cari means 3.00 above or something..ade possiblity x dorg conver as bsswa? I want to plan my study now ^^

    ReplyDelete
  25. fuhhh tengok komen pun byk pasal iklan.. dh setahun bayar MARA.

    ReplyDelete
  26. Thanks for your heavenly awesome effort to put this up for others.
    Ade beberapa kengkawan aku (termasuk aku) tak pergi konvo pasal masalah kewangan and all. Aku linkkan page ni kat blog aku, awright? Mmhhmm.

    ReplyDelete
  27. Abih tuu cane nak check permohonan tuu approve ke tak..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya boleh check progress dlm e-conversion. Mcm sy, tunggu surat je. Alhamdulillah, berjaya & dpt pengurangan..;)

      Delete
    2. Berapa lama u tgu?berapa bnyk dpt pengurangan?ada x 50% diskaun?

      Delete
    3. Almost 6 months tunggu utk dapat surat jawapan. Diskaun dpt, bergantung pada CGPA kita.

      Delete
  28. salam.. permohonan ni untuk yang dah dpt sijil convo je kan?>

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm...ye betul sebab bila nak memohon pengurangan mesti sertakan dgn salinan degree/dip..

      Delete
  29. salam nak tanya kalau nak log in e conversion tu bila2 je ke bolehke kena tunggu surat bayaran balik dapat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila2 pun boleh log in sebenarnya...kita masuk e-conversion ni sebab nak apply pengurangan pinjaman...xpayah tunggu dapat surat pun dh boleh start apply..seeloknya lepas konvo la..:)

      Delete
  30. Tq for the info. Staff mara cam cibai bila tanya. Nak taknak jawab...

    ReplyDelete
  31. assalam . saya baru nbuat permohonan pengurngan haritu bulan 6 2015. sy tamat konvo bln september 2014. rasa2 layak x sy diberi pengurangan bg pointer 3.30 ? dan lama x proses diambil utk maklumbalas pengurangan ? sy telah pun mendapat jadual bayar balik dan sy juga telah pun buat bayaran balik pinjaman bg 2 bulan .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm...InsyaAllah awak akan dpt pengurangan sbb pointer cantik:)
      Pengalaman sy surat pengurangan akan dpt dlm masa 6 bulan. Sgt lama tapi berbaloi untuk tunggu. Kalau dh bayar takpe, continue je. Sbb nt mereka akan tolak jugak dari jumlah yg ptt kita bayar.

      Delete
  32. thank you!!! sgt jelas terang lagi bersuluh! <3

    ReplyDelete
  33. Salam sis mime mf sy nk tye bpe percent eh pengurgn mara Ikut cgpa ? Ke still percent yg lama lagi?

    ReplyDelete
  34. Salam, nak tanya.
    1. Kalau dah submit online forms & dah post documents, status permohonan mmg still "permohonan baru" ke?
    2. Dlm masa 6 bulan, kita boleh kemas kini online form tu ke?
    Thanks!

    ReplyDelete
  35. Salam sis, saya nak tanya sis guna sampul surat yang specific ke bila nak hantar dokumen tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm...taklah..saya guna sampul surat biasa saja....:)

      Delete
  36. Salam sis, nak tanya apa alamat utk hantar surat ni semua?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm, alamat HQ Mara tertera dalam Syarat Pengurangan Pinjaman Pelajaran (link PDF dalam e-Conversion).

      Unit Conversion
      Bahagian Kawalan Kredit
      Tingkat 3, Ibu Pejabat MARA,
      21, Jalan Raja Laut,
      Kuala Lumpur.

      Delete
    2. surat permohonan tu mesti hntar dalam tempoh 30 hari ya? em then nk mintak cop dekat sesiapa pun boleh ke?

      Delete
    3. Yup mesti dihantar dalam tempoh 30 hari. Kalau nak dapatkan cop dan tandatangan tu sy rasa ikut saja syarat yg MARA letakkan. Selalunya pengetua ata ketua kampung pun dah boleh....☺

      Delete
    4. Salam akak, berapa lama ya kena tunggu permohonan pengurangan mara tu? Saya baru apply bulan 1 haritu. Tapi bila tengok ebaki mara saya, saya dah tertunggak rm300. maknanya saya dah kena start bayar bulan 2 haritu. Saya convo tahun lepas bulan 11.

      Delete
  37. Salam...nak tanya..saya da setahun bekerja...so convo da nk dekat 2tahun la..tp saya ada masalah dgn transcript.xbuat apa2 bayaran dgn mara lg.da dapat notice akhir untuk bayar..ada org cakap kalu kita start bayar maksudnya kte kne settke kn hutang sampai habis...jumlah hutang xblh ubah dah...btl ke? Masalah saya skrg untuk tunggu transcript..bila dpt tu sy kne byr 1% je..mohon pencerahan please

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm..sy nak jawab pun saya taktahu..tapi pandangan saya baik awak terus call MARA mintak penjelasan dari mereka...kalau tak bayar nt kena blacklist lagi susah..

      Delete
  38. Salam , nak tanya , no akaun MARA untuk pengajian Diploma dan Degree sama ataupun lain?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm, emm tak pasti. Tapi rasanya no akaun sama...

      Delete
  39. akak, sy nk tya stu soalan ni. sy dh bt prmohonn scra online n dh pos pun dokumen yg patut. so, status sy permohonan baru or macam mana?

    ReplyDelete
  40. akak, sy nak tya...sy dh isi permohonn scra online n dh pos semua dokumen yang perlu. jd, sy nak tahu apa status yang sptutnya untuk permohonan sy...permohonan baru or macam mane?

    ReplyDelete
  41. akak, sy nak tya. sy dh isi permohonan tu scra online n dh pos smua dokumen yang perlu. slps 30 hri, sy check balik status permohonan sy n kat situ, status sy ialah permohonan baru..jadi, sy nk tya, status sy mmg spttnya macam tu or macam mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya rasa mereka dh terima dokumen awak. Mungkin borang awak dalam proses. Kena tunggu lama sikit mungkin sebab saya dulu proses permohonan pun kena tunggu sampai 6 bulan. Hehe tapi kalau nakkan kepastian lagi awak boleh terus call HQ MARA.

      Delete
  42. As salam..at nk tnye adakah borang2 pinjaman mara yg kite duk isi mula2 sblum msuk blaja tu kn..lau xsilap ad 5 salinan diminta untuk borang2 pengakuan pinjaman tersebut..sy nk tnye perlukah borang tersebut untuk kite apply pinjaman mara boleh ubah ni? Sbb sy check borang2 lama semua da hilang..mohon penjelasan

    ReplyDelete
  43. very helpful..thanks..Allah bless u..=)

    ReplyDelete
  44. Mohon pencerahan dr cik Mime.. sya tamat blaja awal 2 tahun dr surat tawaran. waktu convo, ada counter mara, nak apply pengurangan.. dia ckp status aktif pelajar, x boleh apply dulu. saya sepatutnya tamat jan 2016. febuary 2016 dah klua statement suruh bayar. sya tak apply lagi pengurangan. so statement mmg full loan. cgpa 3.3. rasa2 boleh apply lagi tak? 2 kali sya call mara sepanjang dah bekerja nak apply pengurangan, status tetap masih aktif pelajar. cek ebaki tiap bulan.. still aktif pelajar.. tup-tup feb 2016 start bayar. even sya try apply brim, status sya penerima voucher buku..huhu.. mati nak bayar 78k kalau xde pengurangan. sapa ada masalah sama kat sini, sila share pgalaman anda. dpt pengurangan x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun tak berapa pasti kes macam ni. Tapi setahu saya pengurangan boleh dibuat dalam tempoh 6 bulan selepas konvo. Pasal account awak yang masih aktif pelajar tu cuba awak rujuk PIC/staff di tempat belajar awak.

      Delete
    2. ada kawan macam tu jugak..apply je pengurangan... nanti dorang akan kira...
      yg duit dapat lepas tarikh konvo kena bayar full.
      duit yang dapat time bljr sampi convo yang tu akan dikurangkan la..

      Delete
  45. Asslammualaikum.. Saya nak tanya, macam mana saya nak mohon pinjaman MARA dan masa mana saya nak pastikan saya dapat tawaran pinjaman MARA?. ADakah saya perlu membuat sebarang pemohonan kepada pihak MARA terlebih dahulu? Dan apakah syarat untuk pinjaman pengajian daripada MARA. Sebab saya ada dengar jika siapa2 yang tak dapat tajaan MARA perlu membuat pinjaman PTPTN.

    ReplyDelete
  46. Asslammualaikum.. Saya nak tanya, macam mana saya nak mohon pinjaman MARA dan masa mana saya nak pastikan saya dapat tawaran pinjaman MARA?. ADakah saya perlu membuat sebarang pemohonan kepada pihak MARA terlebih dahulu? Dan apakah syarat untuk pinjaman pengajian daripada MARA. Sebab saya ada dengar jika siapa2 yang tak dapat tajaan MARA perlu membuat pinjaman PTPTN.

    ReplyDelete
  47. Asslammualaikum.. Saya nak tanya, macam mana saya nak mohon pinjaman MARA dan masa mana saya nak pastikan saya dapat tawaran pinjaman MARA?. ADakah saya perlu membuat sebarang pemohonan kepada pihak MARA terlebih dahulu? Dan apakah syarat untuk pinjaman pengajian daripada MARA. Sebab saya ada dengar jika siapa2 yang tak dapat tajaan MARA perlu membuat pinjaman PTPTN.

    ReplyDelete
  48. Asslammualaikum.. Saya nak tanya, macam mana saya nak mohon pinjaman MARA dan masa mana saya nak pastikan saya dapat tawaran pinjaman MARA?. ADakah saya perlu membuat sebarang pemohonan kepada pihak MARA terlebih dahulu? Dan apakah syarat untuk pinjaman pengajian daripada MARA. Sebab saya ada dengar jika siapa2 yang tak dapat tajaan MARA perlu membuat pinjaman PTPTN.

    ReplyDelete
  49. Asslammualaikum.. Saya nak tanya, macam mana saya nak mohon pinjaman MARA dan masa mana saya nak pastikan saya dapat tawaran pinjaman MARA?. ADakah saya perlu membuat sebarang pemohonan kepada pihak MARA terlebih dahulu? Dan apakah syarat untuk pinjaman pengajian daripada MARA. Sebab saya ada dengar jika siapa2 yang tak dapat tajaan MARA perlu membuat pinjaman PTPTN.

    ReplyDelete
  50. Asslammualaikum.. Saya nak tanya, macam mana saya nak mohon pinjaman MARA dan masa mana saya nak pastikan saya dapat tawaran pinjaman MARA?. ADakah saya perlu membuat sebarang pemohonan kepada pihak MARA terlebih dahulu? Dan apakah syarat untuk pinjaman pengajian daripada MARA. Sebab saya ada dengar jika siapa2 yang tak dapat tajaan MARA perlu membuat pinjaman PTPTN.

    ReplyDelete
  51. Sis, nk tye klau sy konvo next year sbb ade delay practical..org lain konvo thun ni ..so mksudnye sy kne apply lpas sy graduate jugk la?

    ReplyDelete
    Replies
    1. I think yes. Kena apply lepas grad sebab kita kena attached together deg.cert and transkrip. Kalau awak nak lagi kepastian try tanya MARA.

      Delete
  52. salam cik mime,aritu bace kat sini cmne nk setel mara..n skrg dh setel dh..hntr pmohonan bln 2 aritu..tq share..

    ReplyDelete
  53. Salam. Maknanya dalam masa 6 bulan tunggu status pengurangan, selagi tu jadual bayaran balik tk keluar kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm..ye betul..dari pengalaman saya memang takda lagi jadual bayaran balik..

      Delete
  54. hye,betul ke permohonan tu kena pos guna selain daripada poslaju?cth skynet etc..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya hantar pakai pos biasa je..tak pasti pulak kalau nak pakai courier lain boleh ke tak..

      Delete
    2. Salam kak..kalau pos pkai pos laju blh ke..n blh x akak tlg ajar mcm mna cara cara nk pos borang e conversion nih...

      Delete
    3. Salam saya nak tanya.bila da mohon pengurangan ni kan,dalam masa tunggu status brp potongan tu kita kena keep on byr setiap bln kan

      Delete
  55. As'salam kak,
    Nk tanya sikit, mcm mana nak tau permohonan kita diterima atau ditolak.
    Risau pulak sy sbb dh grad lebih setahun baru nk apply..

    Thanks

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm..boleh check status dekat e-conversion...kalau lama sangat boleh je direct call HQ Mara...:)

      Delete
  56. mana nak dpt tahu acc mara kita ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh login e-baki..sana akan jumpa acc# mara kita

      Delete
  57. tgk dekat e-baki pon boleh..kena daftar je..x pon tgk dekat surat mara yg diterima tu

    ReplyDelete
  58. SALAM KAK MIMIE, TUMPANG TANYA MACAM MANA NAK DAPATKAN BERAPA YG KITA PERLU BAYAR BALIK ? SEBAB SAYA KONVO DALAM BULAN 5 NANTI ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm..boleh check dekat e-baki..tapi sebelum saya konvo saya masih rileks lagi..lepas konvo baru settle-kan pengurangan..

      Delete
  59. Salam akak. Saya dah ikut step like akak state kan kt atas. But saya ada masalah untuk log in. Bila dah masukkan no. kad pengenalan and no. acc mara. Dia keep on mcm tu juga. I mean pages dia tak berubah pon. Sy patut click hantar shj kan utk dptkan isi borang? Or borang tu ada kt tmpt lain? Mintak penjelasan akak :( And utk econversion ni utk dpt pengurangan through pointer btl?

    Thank you akak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba awak try click KEMASKINI..seingat saya borang dalam laman web tu..

      Delete
  60. Nak tanya klau surat mara dh smpai suruh bayar, kita still boleh apply pengurangan ke? And latest cgpa 3.0 keatas brapa yg kadar pengurangan tu? Thankyou 😊

    ReplyDelete
  61. Klau surat mara dh smpai kt rumah suruh bayar pinjaman kita still boleh apply ke pengurangan pinjaman tu? And kalau pointer 3.0 keatas brapa ea discount yg kita dapat? Thankyou 😊

    ReplyDelete
  62. Assalamualaikum . Sis sye nak tnye , klu mcm sye bulan 4 nie dh start kne byar tpi saya belum convo lgi . Mcm mne ye sis ?

    Thank you

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh je..saya buat pengurangan lepas konvo..dalam tempoh 6 bulan lepas konvo..

      Delete
    2. kak. kalau post dokumen tu mcm biasa je boleh ? smpai ke alamat MARA tu?? takda procedure? o nak guna setem lagi?

      Delete
  63. Assalamualaikum . Sis kalau mcm sye, bulan 4 nie dh kne start bayar mara tpi saya belum convo lagi . Macam mne ye sis ? Boleh ke nk mohon pengurangan sbb dye kne ade sijil diploma dgn transkrip kn ..

    ReplyDelete
  64. sijil yg berkaitan adalah sijil yg thun pengjaian di taja kan? bukann sijil tahap penhagjian sebelum kan? mohon penjelasan

    ReplyDelete
  65. Salam, tamat study offcially pada 10/16. Disebabkan tggu convo n nak dptkam diploma sy apply pengurangan 3/17. Sy dah apply melalui econversion dah hantar dokumen penting kt HQ Mara. Bulan 4 haritu sy ada call pihak mara n dorang sruh call sebulan lagi sbb bnyak yg req pengurangan ni n then the next month sy call lagi dorang sruh call 2 bulan akan dtg. Based on track poslaju sy punya dokumen still dkt pejabat pos n sy punya econversion still menyatakan permohonan baru. So the point is, ptut tak sy risau samada dorang mmg akan amik doc student dkt poslaju or sy kena hantar doc yg baru byhand or pos lagi sekali?

    ReplyDelete
  66. salam kak, kalau kita dah settle dokumen pastu nak check kita lulus ke tak, dekat mana? website dia apa kak? ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. check dekat e-conversion..boleh taip kt google

      Delete
  67. kak, nak check kita lulus ke tak, dimana ye? ^^

    ReplyDelete
  68. KAK LINK 2 XBOLEH BUKA PUN KAK

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kak nak tanya..dalam proses menunggu status pengurangan tu,kita still kena bayar macam biasa kan?
      Yg kedua tahu tak brp percent mara potong kalau utk pinjaman peringkat naster..terima kasih (;

      Delete
  69. salam.. hai sis.. saya baru je abis belajar bulan 6 aritu hehe.. saya nak tnya boleh tak sis hantar contoh borang e-conversion sis punya ? tak berapa faham lah.. yang nak kena isi tuh.. kalau ada saya boleh bagi email saya.. harap sis balas secepat yang mungkin sis.. maaf ganggu sis kerja... terima kasih sis..

    ReplyDelete
  70. Link xbole bukak, keluar error so mcm mne?
    Submit yg pos borang tu je terus? or nk tunggu link tu up balik?

    ReplyDelete
  71. alhamdulilah da selesai da proses pengurangan..terima kasih pemilik blog sebab kongsi cara..walau lama tunggu proses selesai tp berbaloi..from 78k to 12k...thanks miss fluffy

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam..nk tnya..bgaimana pembayaran dibuat selepas dpt pngurangan?adakah 12k tu boleh dibayar sehingga tarikh terakhir sperti pada jadual pembayaran sebelom ini?atau akan dpt jadual pembayaran yg baru?

      Delete
    2. Assalam..nk tnya..bgaimana pembayaran dibuat selepas dpt pngurangan?adakah 12k tu boleh dibayar sehingga tarikh terakhir sperti pada jadual pembayaran sebelom ini?atau akan dpt jadual pembayaran yg baru?

      Delete
    3. Saya rasa bayar seperti biasa, atau awak boleh refer dekat eBaki.

      Delete
  72. nak tanya, saya haritu status dah lulus permohonan mara. then ade borang last yg kene isi yg mintak cop penghulu ape semua tu kan. then kene tnggu bape lame eh nak dapat duit? sebab kan dh lulus kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. maksud awak nk tunggu dapat duit pinjaman ke? dulu masa dekat Uni kami tunggu 1 semester untuk dapat duit. Sem ke-2 baru Mara kreditkan duit sem-1.
      Hope membantu.

      Delete
  73. salam kak, nak tanya. kalau nak buat pengurangan mara utk diploma, time degree boleh juga kan? maksudnya degree dgn diploman boleh buat pengurangan kan? thank you in advanced :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kawan sy dulu ambil pinjaman Mara masa Dip & Deg, so saya rasa boleh buat pengurangan untuk kedua²nya.

      Delete
  74. salam. saya apply pengurangan utk MASTER tapi tak dapat. sedih! ada tak cara nak buat rayuan saudari?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak yeke..kalau pengurangan tak lulus saya tak pasti la..ada tak contact HQ kalau-kalau ada solution lain...sorry bro..

      Delete

Komen dari anda sangat berharga. Terima kasih atas kesudian anda memberikan respon dan pandangan❤️