Kongsi Ilmu | miss fluffy


Thursday, 2 January 2014

Kongsi Ilmu


Berkongsi ilmu yang bermanfaat.
Bagus kan?
Ilmu kita bertambah, pahala pun bertambah.
Selagi mana ilmu kita tu diguna pakai, selama itu 
pahala kita bertambah.
Macam saham kan. Subhanallah.
Mudah sungguh nak 'gain' pahala.

Ada juga yang tak nak berkongsi ilmu dia dengan 
orang lain.
Makan sorang.
Takpe lah. Mungkin dia ada sebab kenapa dia taknak 
berkongsi.
Tapi bila taknak berkongs ilmu.
Jangan hina orang yang taktau apa-apa boleh?
Orang itu tak reti, orang itu tak pandai.
Dan kalau kau pandai sangat kenapa tak di ajar yang 
tak pandai tu?
Kenapa kau berkira sangat nak menyampaikan ilmu?
Kau taknak pahala?
Atau mungkin kau rasa pahala kau dah banyak melayakkan kau 
ke syurga?

Takpe kau taknak kongsi. 
Itu hak kau.
Tapi sekurang-kurangnya kau tak perlu nak menghina.
Tak perlu nak marah.
Sebabnya kita manusia takkan pernah berhenti belajar.
Sampai mati.
"Tuntutlah ilmu dari dalam buaian hinggalah ke liang 
lahad"
Pernah kau dengar?
Kalau pernah dengar kenapa kau payah sangat nak 
kongsi?

Kau dan aku.
Kita sama.
Kita bermula dari 0 sebelum kita berjaya sampai ke 
100.
Bezanya cepat atau lambat.

Source: Google

16 comments:

  1. tak rugi kongsi ilmu.. ilmu bukan macam duit.. lagi kita kongsi, lagi dia bertambah...

    ReplyDelete
  2. ada ilmu kita tak mudah diperbodohkan..

    Boleh jenguk mama di sini.. Mamaniza.com

    ReplyDelete
  3. kenapa ni nada nya macam marah je?

    ReplyDelete
  4. betul tu. Lebih banyak kita kongsi ilmu, lebih banyak ilmu kta dapat :)

    ReplyDelete
  5. tak rugi berkongsi ilmu.. insya-Allah akan semakin bertambah..

    ReplyDelete
  6. dulu masa sekolah, ada la jumpa kawan mcm tu.. kita dh bawa buku semua minta tunjuk ajar, dibuatnya muka ketat macam tu.. sedih betul. so, zizie belajar suka bertanya kepada cikgu atau lecturer.. lagi senang! tanya je sampai dorang pening! :D

    ReplyDelete
  7. geram jugak org yg mcm tu.. sabar je lah.. huhu.. biar lah dia mcm tu asalkan kita tak terikut perangai dia. hmm

    ReplyDelete
  8. orang yang macam tu tak paham yang sebenarnya bila dia berkongsi ilmu dia bukan sahaja dapat pahala tapi at the same time dia dapat mengasah ilmu yang dia ada sebab ilmu ini kalau diperam sahaja lama-lama boleh lupa...

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  9. semakin banyak kita berkongsi ilmu semakin banyak jugak ilmu kita dapat :)

    ReplyDelete
  10. kedekut ilmu ni Allah tak sayang..

    ReplyDelete
  11. Cikgu dulu pernah pesan,
    "Kongsi ilmu ni bukan macam kongsi harta.
    Kita kongsi duit, duit kita jadi kurang.
    Tapi kalau kita kongsi ilmu, ilmu kita jadi bertambah di samping dpat tolong orang..."

    ReplyDelete
  12. Berkongsi ilmu bnyk manfaatnya.. bertambah pengetahuan, merapatkan silaturrahim & beroleh keberkatan dlm kehidupan di dunia & akhirat.. nice sharing Mime.. :)

    ReplyDelete
  13. tak rugi apa2 pun kalau konsi ilmu kan.... boleh buat saham akhirat...

    ReplyDelete
  14. ilmu itu untuk dikongsi kan....
    sharing is caring.... ^_^

    ReplyDelete

Komen buat anda lebih hemsen dan cantik seperti Action Kamen dan Misae. Jadi, sila tinggalkan komen anda.